Wednesday, March 23, 2011

وال استریت ژورنال: وحشت آمریکا از نفوذ ایران

وال استریت جورنال نوشت: درحالی‌که لیبی، بحرین و یمن متشنج هستند، کاخ سفید به حکومت اسلامی [ایران] چشم دوخته است.

مقامات آمریکایی، اروپایی و عرب مدعی هستند، در مرکز واکنش آمریکا به ناآرامی‌ها خاورمیانه، نگرانی کاخ سفید از برتری یافتن ایران به مدد این رویدادها قرار دارد.
http://up.iranblog.com/images/hlh1ueku06asq0vqve5.jpg
این مسئولان اظهار کردند که تصمیم هفتۀ گذشتۀ اوباما برای به‌کارگیری نیروی نظامی بر ضدّ نیروهای وفادار به حاکم لیبی ظاهراً ناشی از ترس دولت اوباما از این است که مسامحه و عدم اقدام غرب، تهران را جسورتر سازد.

طراحان نظامی آمریکا نگران هستند که ایران بتواند از سرنگونی پادشاهی بحرین سود برد، کشوری که اکنون محل استقرار نیروهای آمریکایی برای کنترل خلیج فارس است. عربستان سعودی هم به آمریکا گفته این کشور هیچ حکومت جدیدی را در بحرین نخواهد پذیرفت که تحت سلطۀ ایران باشد.

در یمن نیز، به عنوان نزدیک‌ترین هم‌پیمان آمریکا و عربستان سعودی، این نگرانی وجود دارد که سقوط احتمالی رئیس‌جمهور، موجب تقویت ایران در منطقه شود.

یک مقام اروپایی که هفتۀ گذشته با مسئولان بلندپایۀ آمریکایی ملاقات کرده، گفت: «هر کاری که آمریکا در واکنش به وقایع خاورمیانه انجام می‌دهد، به این موضوع گره خورده که چگونه این واکنش ممکن است به ایران ضربه بزند یا کمکش کند. این احتمالاً واکنش خارج از تعادل است، اما آمریکایی‌ها این‌گونه به موضوع نگاه می‌کنند.»

تهران و متحدانش رویکرد متفاوت دولت اوباما در مورد هر یک از ناآرامی‌های منطقه، به‌ویژه محکومیت ولرمِ سرکوب‌های اخیر دولت بحرین از سوی ایالات متحده را مزورانه خوانده‌اند.

در این حال، "بن رادِس"، معاون مشاور امنیت ملّی اوباما نیز مدعی شد: «انتظار داریم ایران از این حوادث در جهت اهداف خود سود برد. ما شدیداً اوضاع را رصد می‌کنیم. ایران پیشینۀ طولانی در تلاش برای مداخله در امور سایر کشورها دارد.»

No comments:

Post a Comment