Friday, June 24, 2011

محرومیت یک داور به دلیل حجاب + عکس

يك دختر داور مسلمان در كانادا به استناد قوانين فيفا، به علت داشتن حجاب از داوري در مسابقه فوتبال محروم شد.
اتحاديه فوتبال منطقه اي سنت لوييس در كبك، چند روز پيش، "سارا بنكران"، داور فوتبال را به علت داشتن حجاب از انجام داوري مسابقه فوتبال محروم كرد.
اين داور پانزده ساله در دو سال گذشته در بخش هايي از مونترال داوري مي كرده، اما چند روز پيش، مسئولان اتحاديه با استناد به قوانين فيفا كه لباس مذهبي را در ميدان فوتبال ممنوع كرده، به او اطلاع دادند، نمي تواند در مسابقه داوري كند.
 
سارا كه از دوازده سالگي حجاب را رعايت مي كرده، به شبكه تلويزيوني سي بي سي كانادا گفت: «من هميشه احساس مي كردم از حقوق برابر در كانادا برخوردارم؛ نمي دانم چرا اين حق را از من مي گيرند!»
وي افزود: «حجاب نشانه عفت و انتخاب من از نحوه ظاهر شدن در انظار است. گمان مي كردم آزادي مذهب در اين كشور هست، مشروط بر آنكه به كسي آسيب نرسانيم و من به هيچ كسي آسيب نرسانده ام.»
مسابقه انتخابي تيم فوتبال زنان ايران نيز چندي پيش، به علت داشتن حجاب به جاي كلاه، در برابر اردن لغو شد و اين تيم شانس حضور در المپيك ۲۰۱۲ لندن را از دست داد.
همچنين سه بازيكن زن اردني نيز به خاطر حجاب محروم شدند.
اين داور فوتبال شكايتي در اين زمينه در اتحاديه كبك طرح كرده و تأكيد دارد قوانين بايد با تغييرات جامعه انطباق يابد. فدراسيون كبك به وي توصيه كرده مستقيم به فيفا شكايت كند.
اتحاديه فوتبال منطقه اي سنت لوييس تأكيد كرد، بنا بر قوانين فدراسيون فوتبال كبك عمل مي كند. فدراسيون فوتبال كبك در بيانيه اي قانون فيفا را در مورد لباس بازيكنان تأييد كرد.
اين بيانيه مي افزايد، داشتن حجاب در زمين فوتبال نظير گردنبند، گوشواره و حلقه ممنوع است و ما از قوانين فيفا پیروی مي كنيم، مگر آنكه اين قوانين عوض شد.
حجاب از مدت ها پیش در كانادا، مسئله ای جنجالي بوده، به گونه ای كه برخي بخش هاي فوتبال كانادا از حجاب زنان حمايت مي كند.
در فوريه ۲۰۰۷ پنج تيم كانادايي در اعتراض به اخراج يك دختر مسلمان با حجاب، در يك تورنمنت فوتبال در كبك شركت نكردند.
زنان مسلمان در دیگر بخش هاي كانادا شامل اونتاريو و بريتيش كلمبيا مجاز به داشتن حجاب هستند.

No comments:

Post a Comment