Wednesday, April 13, 2011

جروزالم پست: در فقدان مصر عربستان بايد خاكريز مقابله با اسلامگرايان شود

جروزالم پست:
در فقدان مصر عربستان بايد خاكريز مقابله با اسلامگرايان شود
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نوشت: مداخله عربستان در بحرين حداقل فعلاً تضميني براي بقاي خاندان آل خليفه است، اما اين مداخله كه به واسطه صف غرب صورت مي‌گيرد، عربستان را جايگزين مصر مي‌كند.
با خروج مصر از صحنه، مسئوليت متوجه عربستان شده تا نقش خاكريز را در مقابل ايران و گرايش هاي اسلامگرايانه در خاورميانه ايفا كند.
http://up.iranblog.com/images/1imu27l2gkxp110r1nl.jpeg
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست با درج تحليل فوق نوشت: خاورميانه پيش از انقلاب هاي اخير صحنه كشمكش و چالش ميان دو اراده بود. يكي اراده رهبري آمريكا و ديگر ائتلاف اسلامي به رهبري ايران كه مقابل اراده آمريكا عمل كرده است. اين چالش همواره در جريان بوده است.

جروزالم پست اضافه مي‌كند: ائتلاف به رهبري ايران چالش خود را از طريق يك استراتژي بسيار پيچيده و سازمان يافته و با خلق سازمانهاي نيابتي و امتزاج فعاليتهاي سياسي و شبه نظامي براندازنده به پيش مي‌برد.

ماه‌ها پس از تكوين نطفه شورش‌ها در تونس، خاورميانه هنوز در سلطه فرآيندهاي محوري است. اثرات استراتژيك و ديپلماتيك اين قيامها مي تواند به نحوي منطقي مورد ارزيابي قرار گيرد. قيام‌هاي اخير به سرنگون شدن دو حكومت در صف غرب منجر شده است؛ زين العابدين بن علي در تونس و حسني مبارك در مصر.

اين گزارش با بيان اينكه "به نظر مي رسد مصر پس از انقلاب تمايلي به ايفاي نقش سابق خود به عنوان خاكريز اصلي در برابر ايران و ديگر گرايش هاي اسلامگرايانه در منطقه ندارد" يادآور شده است: رژيم هاي ضد غربي در ايران، غزه و لبنان همچنان با اقتدار تمام، قدرت را در دست دارند. مداخله عربستان در بحرين حداقل فعلاً تضميني براي بقاي خاندان آل خليفه است، اما اين مداخله كه به واسطه صف غرب صورت مي‌گيرد، عربستان را جايگزين مصر مي‌كند.

جروزالم پست ايران را داراي اراده قوي و متخصص نقش آفريني در چالش هاي طولاني مدت معرفي كرد و تاكيد كرد كه ايران مي تواند از سركوب مردم بحرين از سوی عربستان به عنوان نماد ستمگري دولت سعودي و مظلوميت شيعيان استفاده كند.

در همين حال روزنامه سياتل تايمز چاپ آمريكا با اشاره به مداخله نظامي و نسل كشي عربستان و ديگر رژيم هاي منطقه در بحرين نوشت: تقريباً تمام تصميمات كليدي حكام كشورهاي عربي متأثر از نگراني هاي درازمدت درباره گسترش نفوذ ايران است.

اين روزنامه اضافه كرد: آنچه بر نگراني هاي رژيم هايي نظير عربستان مي افزايد، اين است كه آنها نمي‌توانند روي حمايت كامل واشنگتن از حكومت‌هاي منطقه در برابر اعتراضات آزادي خواهانه حساب كنند و بايد خود وارد عمل شوند.

No comments:

Post a Comment